Zuinig(er) leren rijden is iets wat veel mensen willen nu de inflatie en brandstofprijzen steeds verder oplopen. Volgens Milieucentraal kun je al snel 10% zuiniger rijden. Dit zou betekenen dat je niet 600 kilometer met een volle tank rijdt, maar 660 kilometer! De 10 eenvoudige tips hieronder helpen je om zuinig te rijden en deze besparing te halen.
1. Rijd 100 km/u, geen 120 km/u
Harder rijden dan 100 betekent dat jouw auto exponentieel meer rolweerstand en luchtweerstand te verduren krijgt. En dit betekent dat het brandstofverbruik de lucht in schiet! Ook neemt de koolstofdioxide en Stikstofdioxide die de auto uitstoot exponentieel toeneemt. 130 rijden in plaats van 100 betekent dat je tot 25% zuiniger rijdt.
2. Kortste of snelste route?
Mijn navigatie staat al snel aan als ik ergens de route niet ken. Lekker makkelijk, je hebt meteen je route bij de hand. De standaard optie die gegeven wordt is vaak de snelste route om van A naar B te komen. Dit betekent echter niet dat dit ook de route is met het minst aantal kilometers. Toen ik dit artikel schreef werkte ik op een half uur rijden van kantoor. 90% van de route bestond uit snelweg. Maar toen ik mij eenmaal ging verdiepen in welke routes ik nog meer kon nemen, kwam ik erachter dat er een route was die maar liefst 5,8 kilometer korter was. Het kost me dan in totaal maar drie minuten extra.


Rekenvoorbeeld
Omdat ik de route twee keer per dag rijd is het verschil per dag dus 5,8 x 2 = 11,6 kilometer. Maal 5 dagen in de week. Komen we per week uit op 58 kilometer. In een jaar met 47 werkweken betekent dit 2726 kilometer. Qua tijd kost het me 6 minuten extra per dag, een half uur per week en op jaarbasis 23,5 uur extra. Met een auto die 1:20 rijdt betekent dit bij een brandstofprijs van € 2,- per liter het volgende: 2726 km/ 20 km per liter= 136,3 liter brandstof. En 136,3 liter x €2,- p/L = €272,6 per jaar dat ik kon besparen. Per uur zou ik dan netto €11,60 ‘verdienen’ (€272,60 / 23,5 uur = €11,60).
Extra besparing?
In het bovenstaande voorbeeld is het zo dat de maximumsnelheid op de nieuwe route 80 km/u was in plaats van 100 km/u. De nieuwe route was binnendoor en niet over de snelweg. Dit betekent dat het een extra besparing oplevert: niet alleen minder kilometers maar ook een minder hoge maximum snelheid. Dit laatste betekent weer minder brandstof verbruik! Het is wel goed om op te letten of je niet heel veel extra stoplichten tegenkomt onderweg. Dit kan er namelijk juist weer voor zorgen dat je meer brandstof verbruikt omdat je veel moet optrekken. Bekijk dus eens goed voor jezelf welke route je vaak rijdt en of er andere routes zijn die wellicht korter zijn. Het kan je echt wat besparen!
3. Gebruik cruise control
Door met jouw cruise control op een constante snelheid te rijden vermijd je schommelingen in jouw snelheid. Deze schommelingen van optrekken en remmen kosten je meer benzine dan de gelijkmatige snelheid.
Wat moet je niet doen met je cruise control?
In veel auto’s kun je de cruise control uitzetten door even kort te remmen. Maar dit vermindert (misschien onbedoeld) meteen jouw snelheid. Hier moet je dan weer voor corrigeren door gas te geven. Beter is het om de cruise control gewoon uit te zetten zonder te remmen. Tenzij je natuurlijk in een situatie bent waarin je voor de veiligheid moet remmen. Daarnaast is het uitzetten van je cruise control met je rem niet prettig voor degene die achter je rijden: je remlichten gaan namelijk aan! Hier zullen je medeweggebruikers op reageren door ook te gaan remmen.
4. Laat je auto vaker uitrollen
Nader je een rood stoplicht? Door je auto slim uit te laten rollen heb je door jouw ‘restsnelheid’ minder brandstof nodig om weer op te trekken. Dit werkt zo. Als jij al vroeg ziet dat het stoplicht op rood staat en je voet van het gas afhaalt, dan duurt het langer voordat je bij het stoplicht aankomt. Deze tijd vergroot de kans dat het stoplicht op groen springt als je nog ‘restsnelheid’ hebt. Hierdoor rijd je bijvoorbeeld nog 25 km/u terwijl je anders helemaal vanaf 0 km/u moet optrekken. Zuinig rijden in (met name) de stad wordt hierdoor makkelijker. Let wel altijd op of het qua verkeerssituatie kan.
5. Check je bandenspanning
Het is een goede gewoonte om je bandenspanning elke twee maanden te checken. Dit kun je vaak gratis doen bij een benzinestation. Zachte banden (of te harde banden) zorgen er namelijk voor dat je wegligging niet optimaal is. Hierdoor stijgt je verbruik en rijd je minder veilig. Ook je remweg neemt toe als je te zachte banden hebt. Genoeg reden om jouw banden regelmatig te controleren! Je vindt de optimale bandenspanning van jouw auto vaak of in de dorpel van het bestuurdersportier of achter het klepje voor de tankdop. Ook staat het vaak wel in de handleiding die bij jouw auto zit.
Let op: het is vaak een tabel met verschillende kolommen. Als je vaak met het hele gezin in de auto zit, of als je vaak alleen rijdt heeft namelijk ook nog effect op jouw optimale bandenspanning. Hoe zwaarder je auto beladen is normaal gesproken, hoe hoger de optimale bandenspanning is. Controleer dus even goed welke waarde voor jou van toepassing is.
Rekenvoorbeeld
Volgens dit artikel van Autoweek rijden 79% van alle automobilisten met een te lage bandenspanning. Je banden zijn dan eigenlijk te zacht en hebben daardoor meer rolweerstand. Deze extra weerstand kost jou 2-5% extra brandstof! Een automobilist rijdt gemiddeld zo’n 20000 km per jaar. Met een auto die 1:20 rijdt (en een brandstofprijs van €2,- per Liter) kosten te zachte banden jou aan het eind van het jaar €40 tot €100 euro. Dit bereken je door 20000 km/20 (verbruik) = 1000 Liter brandstof per jaar. 1000 Liter x €2,- p/L = €2000,- brandstof per jaar. 2-5% hiervan is vervolgens €40-€100.
6. Minder gewicht en zuinig rijden
Heb jij standaard veel spullen in jouw auto liggen? Elke kilo die je extra vervoert zorgt voor een hoger verbruik. Kijk eens kritisch naar je kofferbak. Zijn de spullen die erin liggen echt nodig?
7. Zuinig rijden door de eco-stand
Zuinig rijden is soms ook zo simpel als het aanzetten van de eco-stand. In veel moderne auto’s is er een dergelijke stand aanwezig. Hierdoor zal je wellicht wat minder snel kunnen optrekken, maar je bespaart eigenlijk op elke meter die je rijdt. Dus waarom zou je deze niet gebruiken? Zet ‘em aan!
8. Gebruik je airco slim
De ouderdom van jouw airco zegt veel over hoeveel energie hij gebruikt volgens een test van de ANWB. Zo gebruikt een nieuwere airco 5% – 15% meer brandstof afhankelijk van de situatie waarin je rijdt. Een oudere variant geeft het dubbele van deze cijfers. Daar kan het meerverbruik dus oplopen tot 10% – 30%. Het rijden op buitenwegen zorgt daarbij voor het laagste meerverbruik. Als je in de stad rijdt, is dit het hoogste. Staat de auto stil en draait de motor stationair? Dan kan jouw meerverbruik zelfs oplopen tot 65%!
Een paar tips:
- Heb je een volautomatische functie(AUT) op je airco? Dan is dat de meest energiezuinige optie. Stel de temperatuur in en zet de automatische temperatuurregeling aan.
- Hoe groter het oppervlakte aan glas in je auto, hoe sneller de auto opwarmt. Gebruik daarom een antivries/ zonnedeken op jouw auto als hij in de zon staat geparkeerd:
- Antivriesdeken 142cm x 92 cm: Bekijk op bol.com
- Antivriesdeken 181cm x 70 cm: Bekijk op bol.com
- Het kost de airco in jouw auto extra veel energie om bij opstarten de warme lucht die in de auto is te koelen. Het is daarom aan te raden eerst de warmte te laten ontsnappen door de raampjes even tegen elkaar open te zetten voordat je de airco gaat gebruiken.
9. Zuinig rijden door te schakelen op goede momenten
Op het goede moment schakelen en zuinig rijden gaan hand in hand. Schakel je laat? Dan verbruikt jouw auto meer brandstof. Maar te vroeg schakelen is ook niet goed voor de auto. Het is dus belangrijk om even stil te staan bij de ‘sweet spot’ tussen zuinig schakelen en je auto niet beschadigen. Soms geeft jouw auto zelf aan wanneer het het beste kunt schakelen op het dashboard met een pijltje omhoog of naar beneden. Een algemene vuistregel is dat je schakelt bij 1500 – 2000 toeren bij een dieselauto en 2000 tot 2500 toeren bij een benzineauto volgens theoriewereld.nl.
10. Je ruiten krabben op de juiste manier
Wellicht herken je het: je moet ’s morgens naar je werk en je bent al aan de late kant. Of misschien moet je ook nog de kinderen naar de opvang brengen. Kom je bij je auto, alle ruiten bevroren. Stress! Veel mensen zetten de motor vast aan om hem warm te draaien. En om de auto vast op te warmen. Stationair draaien als het koud is, is alleen een slecht idee. Voor jouw motor en voor de uitstoot. Stationair laten draaien van een koude motor betekent sneller slijtende onderdelen. Ook betekent het een hoger verbruik. “Een stationair draaiende auto verbruikt tot 2 liter brandstof per uur, wat meer dan 5,26 kg CO2 is.” Daarnaast warmt je auto amper op door stationair te laten draaien. De warmte ontstaat pas echt als je aan het rijden bent. Zuinig rijden kan dus al beginnen voor je gaat rijden!
Voorbeeld
Stel, je bent 5 minuten bezig met het krabben van jouw auto en je laat je motor stationair draaien. Dan heeft jouw auto al 166 ml brandstof verbruikt. Bij de standaard E10 benzine betekent dit al 464 gram CO2. En je bent nog niet eens weggereden. Met een auto die 1 op 20 rijdt kan je ook al 3,34 km rijden met deze brandstof.
Een makkelijke oplossing is het aanschaffen van een antivries deken die je over de ruit snapt:
- Antivriesdeken 142cm x 92 cm: Bekijk op bol.com
- Antivriesdeken 181cm x 70 cm: Bekijk op bol.com
Brandstofverbruik berekenen, hoe zuinig rijd jij?
Het berekenen van jouw brandstofverbruik is in principe heel eenvoudig. Veel auto’s geven tegenwoordig aan wat het realtime verbruik is van jouw auto. Dit kan veel inzicht geven in hoe je het zuinigst kunt rijden met je auto.
Rekenvoorbeeld
Staat er op jouw dashboard bijvoorbeeld 5.2L/100km dan betekent dit dat jouw auto 5.2 Liter nodig gehad heeft om 100 kilometer af te leggen. Dit betekent dan dat jouw auto 100/5.2 = 19.23 km rijdt op 1 Liter.
Heb je geen dashboard die jouw vertelt hoeveel jouw auto verbruikt? Dan kan je dat ook eenvoudig zelf uitrekenen. Dit doe je door het aantal getankte liters te vermenigvuldigen met 100 en dat te delen door de gereden kilometers. Je hebt hiervoor drie getallen nodig:
- De aantallen kilometers op jouw kilometerteller bij je vorige tankbeurt;
- Het aantal getankte liters;
- De kilometerstand bij de volgende tankbeurt.
Rekenvoorbeeld
Jouw kilometerteller staat op 56.000 gereden kilometers. Je gaat tanken en wilt in de gaten houden hoeveel je verbruikt. Dus noteer je ook het aantal getankte liters. Dit was 24,6 Liter. Bij de volgende tankbeurt staat de kilometerteller op 56.450 km. Er is dus 450 km met de tank gereden. In de formule betekent dat: (24,6 * 100) / 450 = 5,47 Liter op 100 km. Volgen we het rekenvoorbeeld van hierboven dan komen we op een verbruik van 1:18,3.
Affiliate links. Deze pagina bevat affiliate links. Dit betekent dat als jij iets koopt via een link naar een webshop op deze pagina dat Groene Routines een klein percentage van de aankoopsom ontvangt van de webshop. Dit gebruiken wij om reclamevrij content aan te bieden wat jou kan helpen om duurzamer te leven.
Nog geen commentaren